Recensies

 

3VOOR12: ‘Het is aan Harold K en band om het muzikale deel van de In Vervoering-zondag te openen. Op het programma staan vooral nummers van zijn album De Laatste Pionier. De band zorgt voor een goede opening met mooie liedjes, die nog ergens over gaan ook. Zo wil Harold het publiek onder andere historisch besef bijbrengen door een nummer te zingen over de Slag bij Naarden.’

FRET (Gabriëlla van Karsbergen): ‘We hebben maar liefst zes jaar moeten wachten op de opvolger van Harold K’s debuutalbum Mengsmering. Maar zodra je naar De Laatste Pionier luistert, weet je meteen dat het de moeite waard is geweest. Harold K is er met zijn nieuwe album in geslaagd de luisteraar van het begin tot het eind te boeien. Kleine, maar fijne liedjes over alledaagse en niet zo alledaagse problemen, jeugdherinneringen, liefde en dromen. Harold K is er het bewijs van dat je met mooie, soms breekbare Nederlandse teksten ook hele prachtige dingen kunt doen. De echte fans weten al langer van de talenten van Harold K. Het wordt nu zo langzamerhand tijd dat ook de rest van Nederland kennis maakt met de prachtige liedjes van deze singer-songwriter uit Utrecht.’

HEAVEN (Hans van der Maas): ‘De teksten op deze cd zijn de vrucht van vertekende jeugdherinneringen, verhaspelde krantenknipsels, stelselmatige droomaantekeningen en mijn eigen invulling van automatisch schrijven. Die tekst staat achterin het boekje van DE LAATSTE PIONIER van Harold Konickx, die zich Harold K noemt. Dit uitgangspunt vormt de boeiende basis van een kunstzinnig album vol vaak dromerige melodieën en Nederlandstalige teksten die vanaf het begin intrigeren en waarvan de diepgang je na meerdere draaibeurten kippenvel op de ziel bezorgt. Wie in staat is om dergelijke teksten te laten ontsnappen uit zijn brein, staat voor mij direct minimaal op gelijke hoogte met Spinvis. Maar nog meer dan die taalkunstenaar beschikt Konickx over de kwaliteit de wereld te bekijken vanuit een (vrijwel) onaangeroerde invalshoek. De titels op het album spreken al tot de verbeelding: Reiger Wim, Ik ben wendla, Zij maakt de wind en met de bijbehorende teksten en de fraaie muziek onderscheidt dit album zich van zeg twintig jaar Nederlandstalige muziek.’

HET LIED (Daan Bartels): ‘Van nummers als ‘Rome’ (het juweeltje van dit album) blijven mooie tekstflarden, die samenvallen met prettig in het gehoorliggende melodielijnen, gemakkelijk in het geheugen hangen. Dat geldt niet zozeer voor de liedjes als geheel. Deze doen aan, niet alleen van tekst maar ook van compositie en muzikale uitvoering, als collages. Het album biedt daarmee een zinnenprikkelende luisterervaring. Een echte meezinger hoef je daarentegen niet te verwachten.’ Lees de volledige recensie hier.

Stefan ‘t Hooft op het blog van MARCO KALNENEK: ‘Harolds debuut Mengsmering heeft een speciaal plekje in mijn hart. De ontwapenende eenvoud van die plaat heeft nog steeds niet aan kracht ingeboet. Maar De Laatste Pionier is in alle opzichten een overtuigende stap voorwaarts. Laten we hopen dat de plaat de aandacht krijgt die hij verdient. Ironisch is wel dat het nummer dat de meeste kans op airplay heeft, uitgerekend de enige cover op het album is. Vanavond, geschreven door de Utrechtse liedjesschrijver Belker, is het soort liedje dat je zou willen horen als je tijdens een lange, mistroostige autorit de radio aanzet. Ik wel in ieder geval.’ Hier lees je de volledige recensie.

KINDAMUZIK (Machiel Coehorst): ‘Mooi zijn de uitvoeringen van het vederlichte ‘Reiger Wim’ en het intrigerende ‘Monkie’. Ook ‘Vera’ is een kleinood om te koesteren. Harold K is een kundig liedjesschrijver die met veel precisie zijn teksten en melodieën in elkaar vlecht. Met graagte kruipt hij hierbij in de huid van een ander, zoals in het verfijnde ‘Ik Ben Wendla’.’ Hier vind je de volledige recensie. Ook in KINDAMUZIK het interview ‘Harold K: ambitieuze songschrijver van eigenzinnige liedjes’.

NEW FOLK SOUNDS (Hans van Deelen): ‘De laatste pionier werd al een tijdlang aangekondigd, en nu is het dan zo ver. Twaalf nummers (en een hidden track) vragen de aandacht. En eigenlijk gaat Harold verder waar hij gebleven was. Zij het dat er wat meer experiment in het geluid is gekropen, zodat de luisteraar wat speldeprikjes krijgt.’ Lees de volledige recensie hier.

OOR (Theo Ploeg): ‘In luchtkastelen kun je niet leven. Al wil Harold Konickx niets liever. Gelukkig maar. Het levert De Laatste Pionier op, z’n tweede album na Mengsmering (2005). In zes jaar tijd is de geboren Limburger rustiger geworden, komt hij meer tot de kern. Rode draad? Rusteloosheid. Dat maakt de veel gemaakte vergelijking met Spinvis een lastige. Bij hem speelt berusting immers een voorname rol. Daarvan is bij Koninckx geen sprake. Al heeft die fluisterstem wel iets weg van die van Erik de Jong en zijn z’n teksten net zulke prachtige miniaturen. En of nu argeloos in het prachtige Reiger Wim, ferm in het titelnummer of zoekend in De Meester van de Stuwdam, Konickx bezingt z’n verlangen naar, ja naar wat eigenlijk, met eenvoud en passie.’

PLATOMANIA (Ronald Besemer): ‘Harold K is het best bewaarde geheim van Nederland. Een singer-songwriter die, net als Spinvis, in onze eigen taal een unieke, ritselend mysterieuze wereld oproept. De ene na de andere regel is hier van goud. De muzikale setting is beheerst, folky en af en toe een klein beetje vreemd met een vleugje psychedelica zoals in de titelsong. Het liedje Monkie, gezongen met Pien Feith, bezingt een drankprobleem zoals niet eerder gedaan. Met tussenpozen is 5 jaar aan dit plaatje gewerkt. Gun het tenminste 38 minuten van je kostbare tijd.’